czwartek, 6 listopada 2008

Przygotowania do Euro 2012 we Wrocławiu

Dziś serwujemy kolejną porcję bieżących informacji o postępach prac przygotowawczych do Euro 2012 we Wrocławiu. Tym razem oprócz kwestii stadionu wspomnimy co nieco na temat wrocławskiej komunikacji.

Przetarg na generalnego wykonawcę serca wrocławskich inwestycji związanych z Euro 2012, czyli stadionu na Maślicach, wszedł w decydującą fazę. Początkowo do ostatniego etapu weszły dwa konsorcja, dwa kolejne odwołały się od jego wyników. Po błyskawicznym rozpatrzeniu odwołań ostatecznie do finalnego etapu przetargu weszły trzy konsorcja:

- Mostostal Warszawa S.A., Polska; J&P Avax S.A., Grecja; Wrocławskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego nr 2 „Wrobis" S.A., Polska; Modern Construction Design Sp. z o.o., Polska,
- ALPINE BAU DEUTSCHLAND AG, Niemcy; ALPINE BAU GmbH, Austria; ALPINE Construction Polska Sp. z o.o., Polska; HYDROBUDOWA POLSKA S.A., Polska; PBG S.A., Polska
- MAX BÖGL Polska Sp. z o.o., Polska; MAX BÖGL Bauunternehmung GmbH & Co.KG, Niemcy; Budimex Dromex S.A., Polska.

Po otrzymaniu dokumentacji firmy te mają 40 dni na składanie konkretnych ofert. Kryteria oceny ofert przez komisję przetargową przedstawiają się następująco:
- cena – 70%
- termin realizacji inwestycji – 20%
- okres udzielonych przez wykonawcę gwarancji – 10%

Termin przewidziany na realizację inwestycji, czyli wybudowanie stadionu wraz z infrastrukturą (zapleczem sportowym, gastronomicznym, konferencyjnym itp. promenadą wokół stadionu, systemem dróg wewnętrznych, a także wielopoziomowym parkingiem) wynosi 24 miesiące od podpisania umowy. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z planem generalnego wykonawcę powinniśmy poznać jeszcze w tym roku wrocławska arena piłkarskich Mistrzostw Europy 2012 powinna być gotowa do końca 2012 r.

Warto tutaj wspomnieć także o dwóch inwestycjach bardzo istotnych dla organizacji Euro 2012 z punktu widzenia komunikacji. Mam tu na myśli 2 obwodnice Wrocławia – Śródmiejską (istniejącą fragmentarycznie), a także nie istniejącą jeszcze Autostradową. Wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski zapowiedział wczoraj w Polskim Radiu Wrocław, że w ciągu dwóch tygodni rozpocznie się długo oczekiwana przez mieszkańców budowa brakującego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej – od Mostu Milenijnego do ulicy Żmigrodzkiej. Planowany termin realizacji tej inwestycji to „nieco ponad półtora roku”.

Ponadto znamy już wykonawców wszystkich etapów budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8):
- Most Rędziński: Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. / Acciona Infraestructura S.A. (umowa z 20.05.08)
- Magnice – Lotnisko: Wykonawcą robót jest Budimex-Dromex S.A. (umowa z 6.10.08)
- Lotnisko – Pawłowice: Wykonawcą robót konsorcjum firm: Strabag, Heilit+Woerner, Dywidag i Mostostal. (umowa z 22.10.08)
Na chwilę obecną prace budowlane toczą się w okolicy Wyspy Rędzińskiej. Polegają one na utwardzaniu terenu, w miejscu dotychczasowych pól irygacyjnych. 612 metrowy most (razem z estakadami prawie dwukilometrowy) ma być gotowy za dwa lata.
Warto też dodać, że wspominana w ostatnim raporcie przebudowa ulicy Lotniczej została już zakończona (na kilka miesięcy przed terminem). W chwili obecnej ciąg uliczny Legnickiej i Lotniczej zapewnia swobodny dojazd od Centrum miasta do mającego powstać węzła komunikacyjnego przy maślickim stadionie.

Maciej Rybicki – koordynator Pilnujemy Euro 2012 we Wrocławiu

Brak komentarzy: