czwartek, 6 sierpnia 2009

Komunikat Ministra Sportu i Turystyki w sprawie kontroli w PZPN

W związku z nieprawdziwymi publikacjami odnośnie kompetencji Ministra Sportu i Turystyki w zakresie odnoszącym się do rozgrywek piłki nożnej w sezonie 2009/2010 oraz kwestionującymi legalność wszczętego postępowania kontrolnego w Polskim Związku Piłki Nożnej, Ministerstwo Sportu i Turystyki informuje, co następuje:

* 1) Wbrew wygłaszanym opiniom komentatorów sportowych, dziennikarzy i innych osób Minister Sportu i Turystyki nie ma żadnych uprawnień, które pozwalałyby na zawieszenie czy też przesunięcie rozgrywek piłkarskich. W ramach kompetencji nadzorczych przewidzianych w ustawie o sporcie kwalifikowanym Minister nie może zawieszać, przekładać, bądź w inny sposób ingerować w decyzje o rozpoczęciu sezonu piłkarskiego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o sporcie kwalifikowanym do zadań polskiego związku sportowego należy organizacja lub prowadzenie współzawodnictwa sportowego. Ponadto polski związek sportowy ma wyłączne prawo do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach dotyczących danej dyscypliny sportu, niezastrzeżonych w ustawie dla organów administracji rządowej lub innych podmiotów, w tym również do prowadzenia systemu licencyjnego.

Należy więc jednoznacznie stwierdzić, że oczekiwanie od Ministra Sportu i Turystyki decyzji w sprawie przesunięcia rozgrywek piłkarskich nie ma podstaw prawnych i nie może być zrealizowane.

•2) Minister Sportu i Turystyki nie podejmuje działań w celu podważenia decyzji PZPN odnośnie przyznania, bądź odmowy przyznania określonym klubom licencji sportowych.

Sprawa przyznawania bądź odmowy przyznania licencji należy do uprawnień polskiego związku sportowego. Minister Sportu i Turystyki nie ma uprawnień ustawowych do ingerowania w indywidualne sprawy klubów sportowych, którym przyznana została licencja, albo które nie otrzymały licencji na określony sezon rozgrywkowy. W zakresie indywidualnych spraw, zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o sporcie kwalifikowanym, od orzeczenia polskiego związku sportowego klubowi sportowemu przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Natomiast na podstawie art. 18 ustawy o sporcie kwalifikowanym Minister Sportu i Turystyki posiada uprawnienia nadzorcze do badania zgodności działań władz PZPN z prawem, statutem lub regulaminami wewnętrznymi.

W świetle doniesień medialnych dotyczących zarówno sprawy ŁKS SSA, Widzewa Łódź oraz MKS Cracovii Kraków, odnoszących się do prawidłowości procesu licencyjnego oraz licznych wystąpień kierowanych do Ministra, w dniu 31 lipca 2009 roku działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy o sporcie kwalifikowanym Minister Sportu i Turystyki zarządził przeprowadzenie kontroli prawidłowości działalności Polskiego Związku Piłki Nożnej pod względem zgodności z prawem, a także postanowieniami statutu lub regulaminów wewnętrznych, w zakresie procesu licencyjnego wybranych klubów najwyższej klasy rozgrywkowej w sezonie 2009/2010.

Zarządzona kontrola nie ma charakteru kontroli prawidłowości przyznania licencji poszczególnym klubom, a ma jedynie na celu ustalenie prawidłowości działań upoważnionych organów PZPN w rozumieniu statutowym i regulaminowym, i jako taka nie narusza zakresu kompetencji sądu administracyjnego zastrzeżonej w art. 6 ust. 7 ustawy o sporcie kwalifikowanym.

Kontrola ta, wbrew medialnym doniesieniom i informacjom zawartym w komunikatach PZPN, nie ma charakteru indywidualnego, lecz odnosi się jedynie do samego procesu licencyjnego warunkującego uczestnictwo w rozgrywkach. Proces ten musi spełniać zarówno wymogi prawa powszechnie obowiązującego jak również wymagania UEFA oraz być zgodny z aktami wewnętrznymi PZPN. Zakresem kontroli nie jest też objęte badanie wewnętrznych dokumentów klubów sportowych, co zgodnie ze stanowiskiem PZPN wymagałoby uzyskania zgody tych klubów oraz UEFA. Wnioskowane w dniu 3 sierpnia 2009 r. przez Ministra Sportu i Turystyki dokumenty mają charakter dokumentów statutowych i regulaminowych PZPN i jako takie mieszczą się w dyspozycji art. 18 ust. 3 ustawy o sporcie kwalifikowanym. Przekazanie ich w żaden sposób nie narusza praw osób trzecich, tj. klubów sportowych i nie wymaga uzyskania zgody zainteresowanych ani UEFA. Dokumenty wymagane od klubów ubiegających się o licencję określone zostały w Podręczniku Licencyjnym.

Celem kontroli Ministra Sportu i Turystyki nie jest podważenie, czy w jakikolwiek inny sposób zaskarżenie, decyzji licencyjnych podjętych w konkretnych przypadkach. Takie uprawnienie posiada bowiem wojewódzki sąd administracyjny. Natomiast ustalenia z kontroli oraz jej efekty mogą stanowić podstawę do sformułowania zaleceń pokontrolnych względem PZPN w zakresie stworzenia bardziej transparentnych i przejrzystych zasad postępowania, poprzez wyeliminowanie rozwiązań budzących najwięcej kontrowersji i wątpliwości interpretacyjnych. Celem działania Ministra Sportu i Turystyki jest bowiem ustalenie, czy procedury ustalone przez PZPN są zgodne z przepisami prawa oraz statutem PZPN, a także czy gwarantują obiektywny i transparentny proces dla wszystkich klubów, w sposób wykluczający jakąkolwiek arbitralność i uznaniowość.

•3) Przedstawiając powyższe Ministerstwo Sportu i Turystyki informuje, że działania Ministra Sportu i Turystyki w zakresie kontroli procesu i mechanizmów licencyjnych mają wystarczające umocowanie w obowiązujących przepisach prawa, a kwestionowanie tych uprawnień może być postrzegane, jako próba wprowadzenia w błąd opinii publicznej i odmowa poddania się kontroli.

źródło: www.msport.gov.pl

Brak komentarzy: