czwartek, 1 października 2009

Komunikaty Ministerstwa Sportu i Turystyki w sprawie tzw. afery hazardowej.

Komunikat 1
2009.10.01 09:29

Minister Sportu i Turystyki, w dniu 30 czerwca 2009 r., skierował pismo do Pana Jacka Kapicy, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, w którym poinformował o konieczności zmiany uzasadnienia w ustawie o grach i zakładach wzajemnych w związku z rezygnacją realizacji II etapu budowy Narodowego Centrum Sportu.

Teren, na którym miała być realizowana inwestycja w ramach II etapu Narodowego Centrum Sportu, będzie przeznaczony na inwestycje komercyjne, dochód z których będzie przeznaczony na rozwój infrastruktury sportowej na terenie całego kraju.

Jednocześnie w dniu 11 sierpnia br. Ministerstwo Sportu i Turystyki skierowało do uzgodnień międzyresortowych projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego w ramach którego zostanie wykreślony przepis odnoszący się do Narodowego Centrum Sportu (obecnie jest to tylko nazwa inwestora zastępczego dla inwestycji budowy Stadionu Narodowego), a zostanie wprowadzony przepis odnoszący się do Stadionu Narodowego.

Planowana hala widowiskowo-sportowa oraz pływalnia kryta (tzw. II etap) będzie realizowana na terenie Warszawy przez inne podmioty przy współpracy Ministerstwa Sportu i Turystyki.

W dniu 2 września 2009 r., w związku z brakiem odpowiedzi z Ministerstwa Finansów, Minister Sportu i Turystyki wysłał uzupełnienie do pisma z dnia 30 czerwca br., w którym zwrócił się o utrzymanie rozszerzonego katalogu gier objętych dopłatami, z ponowną prośbą o zmianę uzasadnienia do ww. ustawy. W uzasadnieniu stwierdził, że pozostawienie w projekcie dotychczasowych regulacji, w świetle nowego podejścia do sposobu zagospodarowania terenu wokół budowanego Stadionu Narodowego, mogłoby wzbudzić uzasadnione wątpliwości co do intencji wprowadzenia przedmiotowych regulacji, w szczególności w kontekście brzmienia zapisów uzasadnienia do nowelizowanej ustawy, a faktycznego przeznaczenia pozyskanych dodatkowych środków.

W piśmie z dnia 2 września Minister Sportu i Turystyki zwrócił się również z prośbą do Ministra Finansów jako gospodarza ustawy, o przeznaczenie tych środków na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, co spowodowałoby możliwość wykorzystania ich na zadania związane z rozwojem infrastruktury sportowej na terenie całego kraju, a nie wyłącznie na realizację jednorazowej inwestycji, jaką miał być II etap Narodowego Centrum Sportu.

Podkreślamy, że gospodarzem ustawy o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych jest Minister Finansów. Do dnia dzisiejszego Ministerstwo Sportu i Turystyki nie otrzymało jednak stanowiska Ministra Finansów zarówno w odniesieniu do pisma z dnia 30 czerwca, jak i z dnia 2 września br.

To Minister Finansów, a nie Minister Sportu i Turystyki jest bowiem odpowiedzialny za kształt ustawy i dokonanie ostatecznych uzgodnień, a sam proces legislacyjny nie został jeszcze zakończony.

Brak wiarygodnych danych, co do wielkości przyszłych przychodów, ogólna trudna sytuacja finansowa budżetu państwa, wysoki koszt budowy Stadionu Narodowego oraz przeciągający się proces legislacyjny nad projektem ustawy o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych, były przyczyną podjęcia decyzji o komercyjnym wykorzystaniu terenów wokół budowanego Stadionu Narodowego i sfinansowania ich zagospodarowania ze środków komercyjnych, z przeznaczeniem wpływów z tego tytułu na zadania związane z rozwojem sportu, w tym infrastruktury sportowej.

Jednocześnie należy podkreślić, że budowa Stadionu Narodowego finansowana jest wyłącznie z budżetu państwa, a nie ze środków pochodzących z dopłat do gier.


Komunikat 2
Data publikacji 2009.10.01 10:54

W związku z nieprawidłowo cytowanym komunikatem Ministerstwa Sportu i Turystyki, cyt. „Ministerstwo Sportu i Turystyki występowało do resortu finansów o zmianę zapisów w projekcie ustawy o grach i zakładach wzajemnych z powodu innej koncepcji budowy Narodowego Centrum Sportu", wyjaśniamy, że Ministerstwo Sportu i Turystyki nie występowało o zmianę zapisów w projekcie ustawy, lecz o zmianę uzasadnienia do ww. ustawy.

To zasadnicza różnica i przekazywana przez media informacja wprowadza opinię publiczną w błąd.

I komunikat z dnia wczorajszego:

Komunikat
2009.09.30 16:18

W związku z nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi otoczenia Stadionu Narodowego w Warszawie Ministerstwo Sportu i Turystyki informuje, że pierwotna decyzja o budowie kompleksu sportowego finansowanego ze środków budżetu państwa oraz Miasta Stołecznego Warszawa pod nazwą Narodowe Centrum Sportu podjęta została w listopadzie 2006 roku i nie była związana z przygotowaniami do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. W kwietniu 2007 roku UEFA wybrała Polskę na współorganizatora turnieju UEFA EURO 2012TM, wówczas też została podjęta decyzja o budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.

Na mocy ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej z 7 września 2007 roku powołana została spółka celowa pod nazwą „Narodowe Centrum Sportu", której zakres czynności obejmuje zastępcze wykonywanie zadań inwestora i zadań nadzoru inwestorskiego. Spółka Narodowe Centrum Sportu nie jest właścicielem, ani zarządcą terenów wokół budowy Stadionu Narodowego. Jej zadaniem jest przygotowanie obiektu oraz terenów go otaczających tak, aby spełniały one wytyczne i wymogi UEFA.

Zgodnie z wymogami UEFA do przeprowadzenia turnieju konieczne jest zapewnienie wokół stadionu terenu ok. 70 tys. m2 na potrzeby parkingów oraz obsługi gości i sponsorów UEFA. Do roku 2012 w otoczeniu Stadionu Narodowego w Warszawie powstaną tereny z małą architekturą przystosowane do spełnienia wytycznych UEFA oraz niezbędna infrastruktura komunikacyjna - drogi, przystanek PKP i terminal tramwajowy.

Zagospodarowanie terenów wokół Stadionu Narodowego musi uwzględniać aspekty organizacyjne związane z turniejem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, ale także priorytet jakim jest gospodarowanie środkami publicznymi. Teren wokół Stadionu Narodowego zostanie zagospodarowany po roku 2012 jako inwestycja, która nie będzie pochłaniała środków publicznych, a jednocześnie zapewni maksymalne wykorzystanie potencjału Stadionu Narodowego i pozwoli na przyspieszenie rozwoju prawobrzeżnej strony Warszawy.

źródło: www.msport.gov.pl

Brak komentarzy: