Po raz kolejny zapraszamy do zapoznania się z krótkim raportem o wydarzeniach związanych z przygotowaniami Wrocławia do organizacji Euro 2012. Tym razem skupimy się w przeważającej części na infrastrukturze.
Zacznijmy jednak od stadionu. W tym miejscu warto przypomnieć, ze czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na generalnego wykonawcę inwestycji – zwycięzcę mamy poznać do końca roku. Pojawiły się tu jednak pewne opóźnienia wynikające z napływających ze strony uczestników przetargu zapytań odnośnie specyfikacji stadionu. Miejmy nadzieję, że kolejne opóźnienia już się nie pojawią. Warto dodać, że głos przy ustalaniu szczegółów konstrukcyjnych stadionu będzie miał trener Śląska Wrocław – Ryszard Tarasiewicz. Jak zapewnili przedstawiciele urzędu miasta, stadion ma być maksymalnie przyjazny nie tylko dla kibiców, ale także dla piłkarzy i trenerów. Stąd wiec pod uwagę będzie brany głos trenera wrocławskiej drużyny.
Wiele działo się wokół wrocławskiej infrastruktury. Serwis Pilnujemy Euro 2012 informował o problemach z realizacją programu Tramwaj Plus. Firmy biorące udział w przetargu (Skoda i Bombardier) złożyły oferty dość istotnie przekraczające środki, jakie miasto zaplanowało na zakup tramwajów. Na chwile obecną losy przetargu są w swoistym zawieszeniu.
W połowie listopada ogłoszony został przetarg na budowę wschodniej obwodnicy Wrocławia, czyli tzw. łącznika aglomeracyjnego A4-S8. Nie jest to co prawda inwestycja kluczowa dla przygotowań do Euro 2012, jednak niewątpliwie istotnie wpłynie na kształt komunikacji w mieście. Koszt budowy ma wynieść 776 mln zł, a termin jej ukończenia to rok 2013.
Inwestycją kluczową dla projektu Euro 2012 we Wrocławiu jest za to rozbudowa wrocławskiego lotniska. Z początkiem grudnia ruszył przetarg na przebudowę portu im. Mikołaja Kopernika. Inwestycja obejmuje m.in. wybudowanie hali przylotów przy dotychczasowym terminalu, rozbudowania płyty manewrowej i, co najważniejsze budowę drugiego terminala. Dodatkowo ma zostać zmodernizowany sprzęt nawigacyjny. Wartość inwestycji to około 400 mln. Zł. Przetarg odbywał się będzie w dwóch etapach: do 5 stycznia poznany 5 najlepszych ofert, z których potem zostanie wybrany zwycięzca. Prace budowlane miałyby się zacząć już wiosną dobiegając końca w roku 2011. Po przebudowie przepustowość wrocławskiego portu lotniczego ma wzrosnąć do 4 mln pasażerów rocznie. Pojawiły się jednak pierwsze problemy: w związku z niejasną sytuacją prawną części gruntów, na których stanąć miał drugi terminal, podjęto decyzję o przesunięciu go o ok. 100 m, na tereny, które wątpliwości takich nie wzbudzają. Oznacza to jednak konieczność wprowadzenia zmian do projektu, przeprowadzenia nowych badań geologicznych i uzyskania nowego pozwolenia na budowę. Przedstawiciele portu i miasta zgodnym chórem twierdzą jednak, że wszystkie pozwolenia będą uzyskiwać w toku przetargu, więc zmiana nie powinna wpłynąć na opóźnienie w realizacji inwestycji.
W poprzednim raporcie o przygotowaniach do Euro 2012 we Wrocławiu wspominaliśmy o prowadzeniu prac przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8). Na chwilę obecną przygotowywany jest teren pod budowę Mostu Rędzińskiego – najwyższego jednopylonowego mostu w Polsce (ma mieć ponad 120 m wysokości). Na Wyspie Rędzińskiej trwają intensywne prace budowlane. Powstały już dwa mosty tymczasowe, konieczne aby przewieźć materiały budowlane konieczne do wybudowania docelowego mostu.
Sprecyzowane zostały także plany modernizacji kompleksu Dworca Głównego PKP. Remont Dworca ma kosztować ok. 120 mln. Zł, zaś przebudowa terenu od strony ulicy Suchej ok. 05 mld zł. Powstać tam mają m.in. nowoczesne biurowce połączone z Dworcem, poczekalnia nocna, kasy i węzeł komunikacyjny ze stacją Tramwaju Plus. Początek prac planowany jest na przełom lat 2009/2010. W czerwcu 2009 mamy poznać projekt budowlany, a przetarg na wykonawcę ma zostać ogłoszony jesienią 2009.
Dość niejednoznaczne sygnały dochodzą z wrocławskiego rynku hotelarskiego. Zainteresowanie otwarciem hotelu we Wrocławiu zgłosiła duża sieć Starwood Hotels & Resorts. Jednocześnie dobiega remont Hotelu Monopol. Dawniej był to jeden z najbardziej ekskluzywnych hoteli w mieście. Po remoncie ma odzyskać dawny blask i szczycić się pięcioma gwiazdkami. To wyraźnie pozytywne sygnały, jednak z drugiej strony można tez dostrzegać sygnały świadczące o zastoju. Miasto ma wyraźne problemy ze sprzedażą nieruchomości przeznaczonych na hotele. Fiaskiem zakończyły się próby sprzedaży dwóch tego typu obiektów w ścisłym centrum miasta – na ulicach Ofiar Oświęcimskich i Łaziennej. Oba budynki mają być wystawione na sprzedaż ponownie – także jako przyszłe hotele.
Maciej Rybicki – koordynator Pilnujemy Euro 2012 we Wrocławiu
Zacznijmy jednak od stadionu. W tym miejscu warto przypomnieć, ze czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na generalnego wykonawcę inwestycji – zwycięzcę mamy poznać do końca roku. Pojawiły się tu jednak pewne opóźnienia wynikające z napływających ze strony uczestników przetargu zapytań odnośnie specyfikacji stadionu. Miejmy nadzieję, że kolejne opóźnienia już się nie pojawią. Warto dodać, że głos przy ustalaniu szczegółów konstrukcyjnych stadionu będzie miał trener Śląska Wrocław – Ryszard Tarasiewicz. Jak zapewnili przedstawiciele urzędu miasta, stadion ma być maksymalnie przyjazny nie tylko dla kibiców, ale także dla piłkarzy i trenerów. Stąd wiec pod uwagę będzie brany głos trenera wrocławskiej drużyny.
Wiele działo się wokół wrocławskiej infrastruktury. Serwis Pilnujemy Euro 2012 informował o problemach z realizacją programu Tramwaj Plus. Firmy biorące udział w przetargu (Skoda i Bombardier) złożyły oferty dość istotnie przekraczające środki, jakie miasto zaplanowało na zakup tramwajów. Na chwile obecną losy przetargu są w swoistym zawieszeniu.
W połowie listopada ogłoszony został przetarg na budowę wschodniej obwodnicy Wrocławia, czyli tzw. łącznika aglomeracyjnego A4-S8. Nie jest to co prawda inwestycja kluczowa dla przygotowań do Euro 2012, jednak niewątpliwie istotnie wpłynie na kształt komunikacji w mieście. Koszt budowy ma wynieść 776 mln zł, a termin jej ukończenia to rok 2013.
Inwestycją kluczową dla projektu Euro 2012 we Wrocławiu jest za to rozbudowa wrocławskiego lotniska. Z początkiem grudnia ruszył przetarg na przebudowę portu im. Mikołaja Kopernika. Inwestycja obejmuje m.in. wybudowanie hali przylotów przy dotychczasowym terminalu, rozbudowania płyty manewrowej i, co najważniejsze budowę drugiego terminala. Dodatkowo ma zostać zmodernizowany sprzęt nawigacyjny. Wartość inwestycji to około 400 mln. Zł. Przetarg odbywał się będzie w dwóch etapach: do 5 stycznia poznany 5 najlepszych ofert, z których potem zostanie wybrany zwycięzca. Prace budowlane miałyby się zacząć już wiosną dobiegając końca w roku 2011. Po przebudowie przepustowość wrocławskiego portu lotniczego ma wzrosnąć do 4 mln pasażerów rocznie. Pojawiły się jednak pierwsze problemy: w związku z niejasną sytuacją prawną części gruntów, na których stanąć miał drugi terminal, podjęto decyzję o przesunięciu go o ok. 100 m, na tereny, które wątpliwości takich nie wzbudzają. Oznacza to jednak konieczność wprowadzenia zmian do projektu, przeprowadzenia nowych badań geologicznych i uzyskania nowego pozwolenia na budowę. Przedstawiciele portu i miasta zgodnym chórem twierdzą jednak, że wszystkie pozwolenia będą uzyskiwać w toku przetargu, więc zmiana nie powinna wpłynąć na opóźnienie w realizacji inwestycji.
W poprzednim raporcie o przygotowaniach do Euro 2012 we Wrocławiu wspominaliśmy o prowadzeniu prac przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8). Na chwilę obecną przygotowywany jest teren pod budowę Mostu Rędzińskiego – najwyższego jednopylonowego mostu w Polsce (ma mieć ponad 120 m wysokości). Na Wyspie Rędzińskiej trwają intensywne prace budowlane. Powstały już dwa mosty tymczasowe, konieczne aby przewieźć materiały budowlane konieczne do wybudowania docelowego mostu.
Sprecyzowane zostały także plany modernizacji kompleksu Dworca Głównego PKP. Remont Dworca ma kosztować ok. 120 mln. Zł, zaś przebudowa terenu od strony ulicy Suchej ok. 05 mld zł. Powstać tam mają m.in. nowoczesne biurowce połączone z Dworcem, poczekalnia nocna, kasy i węzeł komunikacyjny ze stacją Tramwaju Plus. Początek prac planowany jest na przełom lat 2009/2010. W czerwcu 2009 mamy poznać projekt budowlany, a przetarg na wykonawcę ma zostać ogłoszony jesienią 2009.
Dość niejednoznaczne sygnały dochodzą z wrocławskiego rynku hotelarskiego. Zainteresowanie otwarciem hotelu we Wrocławiu zgłosiła duża sieć Starwood Hotels & Resorts. Jednocześnie dobiega remont Hotelu Monopol. Dawniej był to jeden z najbardziej ekskluzywnych hoteli w mieście. Po remoncie ma odzyskać dawny blask i szczycić się pięcioma gwiazdkami. To wyraźnie pozytywne sygnały, jednak z drugiej strony można tez dostrzegać sygnały świadczące o zastoju. Miasto ma wyraźne problemy ze sprzedażą nieruchomości przeznaczonych na hotele. Fiaskiem zakończyły się próby sprzedaży dwóch tego typu obiektów w ścisłym centrum miasta – na ulicach Ofiar Oświęcimskich i Łaziennej. Oba budynki mają być wystawione na sprzedaż ponownie – także jako przyszłe hotele.
Maciej Rybicki – koordynator Pilnujemy Euro 2012 we Wrocławiu
Zdjęcia i wizualizacje dzięki serwisom: www.e2012.eu, www.airport.wroclaw.pl, www.wroclaw24.net
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz