Przed kilkunastoma dniami, w dniu 24 października 2008 r., weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednym z powodów podawanych jako uzasadnienie kolejnej ingerencji ustawodawcy w funkcjonujący od kilku lat akt prawny, jest chęć ułatwienia przeprowadzenia inwestycji potrzebnych do organizacji turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
Za najważniejszą do osiągnięcia tak opisanego celu zmianę należy w mojej ocenie uznać brak konieczności powstrzymywania się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego do czasu wydania wyroku przez sąd okręgowy orzekający w sprawie wyroku wydanego przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Dotychczas w postępowaniach, w których wartość zamówienia zaczynała się od 20.000.000 euro (dla robót budowlanych) oraz 10.000.000 euro (dla dostaw lub usług), zamawiający nie mogli zawrzeć umowy aż do dnia wydania w sprawie ostatecznego orzeczenia przez sąd okręgowy. Pomimo zapisania w ustawie zaledwie jednomiesięcznego terminu dla sądów na rozpoznanie takiej sprawy, termin ten był jedynie terminem instrukcyjnym, powszechnie przekraczanym. W praktyce w szeregu sądów okręgowych w Polsce także na wydanie wyroku w sprawie dot. zamówienia publicznego, niejednokrotnie trzeba było czekać miesiącami. Na skutek nowelizacji w każdym postępowaniu, tj. niezależnie od jego wartości, protest należy uznawać za ostatecznie rozstrzygnięty, co z kolei otwiera drogę do zawarcia ważnej umowy, już z dniem wydania orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą. Izba ta na rozpoznanie odwołania ma z kolei termin 15 dni od jego doręczenia Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, a termin ten, co do zasady, jest przez ten organ przestrzegany.
Jeśli uwzględnimy, że do planowanego terminu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 pozostało niespełna 43 miesiące, oznacza to, że nawet przyspieszenie inwestycji rzędu zaledwie 3-5 miesięcy, w wielu przypadkach może okazać się zbawienne. Przyspieszenie może jednak wynosić także kilkanaście miesięcy. Warto tu dodać, że korzyści ze skrócenia okresu zakazu zawarcia umowy z powodu wniesienia protestu i odwołania, z racji na typową dla tych zamówień znaczną wartość , najbardziej odczują właśnie inwestorzy obiektów realizowanych na potrzeby rozgrywek piłkarskich w 2012 roku.
Podobnie pozytywnie należy ocenić wprowadzoną wraz z nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych możliwość przyspieszenia wyznaczenia terminu posiedzenia Krajowej Izby Odwoławczej, tak aby mogło ono odbyć się w najbliższym możliwym terminie. Odpowiednie rozwiązanie prawne niesie za sobą znowelizowane rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 października 2007 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań. Choć expressis verbis dotyczy ono „postępowań o udzielenie zamówienia o szczególnym znaczeniu dla interesu publicznego” nikt nie ma wątpliwości, że w pierwszym rzędzie jest to zmiana prawa dokonana z myślą o terminowym przygotowaniu infrastruktury na potrzeby Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, mających się odbywać w Polsce w 2012 roku. W ten sposób rozprawy dotyczące np. odwołań w sprawie wyboru wykonawców stadionów, będą mogły odbywać się poza kolejnością.
Piotr Trębicki dla Pilnujemy Euro 2012
radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii GESSEL w Warszawie
sobota, 8 listopada 2008
Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych a szanse EURO 2012 w Polsce i Ukrainie(I z II).
Etykiety:
Euro 2012,
Pilnujemy Euro 2012,
Piotr Trębicki,
UZP,
Warszawa
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz