poniedziałek, 27 lipca 2009

Ministerstwo Infratruktury o inwestycjach drogowych. Nie tylko na Euro 2012.

INFORMACJA O INWESTYCJACH NA DROGACH KRAJOWYCH - stan na 16.07.2009
Autostrada A1 Rusocin - Nowe MarzyPodpisane umowy

Od 16 listopada 2007 r. do 16 lipca 2009 r. podpisano umowy na budowę 864 km dróg krajowych, w tym na 426 km autostrad oraz 438 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.

Podpisano umowy na budowę 78 km autostrad w systemie tradycyjnym (m.in. budowa autostradowej obwodnicy Wrocławia A8, A1 Piekary Śląskie – Maciejów i A1 Maciejów - Sośnica) oraz 348 km w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego (m.in. A1 Stryków - Pyrzowice).
Rozbudowa węzła Murckowska z budową dróg dojazdowych na autostradzie A4
Wśród podpisanych umów na budowę dróg ekspresowych znalazły się m.in. S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie, S7 Skarżysko-Kamienna – Występa, S74 Kielce – Cedzyna oraz S7 Olsztynek - Nidzica. Podpisano również umowy na budowę obwodnic m.in. Słupska, Kędzierzyna–Koźla, Stargardu Szczecińskiego, Ostrowa Wielkopolskiego, Kraśnika, Mszczonowa, Serocka i Mińska Mazowieckiego.

Budowa drogi ekspresowej S8 Konotopa – ul. Powązkowska w Warszawie W tym roku podpisano 10 umów na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrady A1 Piekary Śląskie – Maciejów, A1 Maciejów - Sośnica, a także dróg ekspresowych S7 Skarżysko-Kamienna – Występa, S74 Kielce – Cedzyna i S7 Olsztynek - Nidzica (wraz z obwodnicą Olsztynka) oraz obwodnic Kraśnika, Kędzierzyna-Koźle, Mszczonowa, Serocka i Mińska Mazowieckiego. Wartość tych inwestycji to 5,36 mld zł.

Informacja do pobrania w wersji pdf
Galeria zdjęć inwestycji drogowych

Drogi w budowie

Budowa drogi ekspresowej S3 Klucz - Pyrzyce Obecnie w budowie i przebudowie jest 814 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie nowych tras, w tym 331 km autostrad, 239 km dróg ekspresowych i 94 km obwodnic. W ramach „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012” obecnie realizowana jest także przebudowa 150 km istniejącej sieci.

Budowanych jest 13 odcinków autostrad (m.in. A1 Nowe Marzy – Toruń; A1 węzeł Sośnica, A1 Bełk - Świerklany, A2 Nowy Tomyśl - Świecko, A4 Zgorzelec – Wykroty – Krzyżowa, A4 Kraków – Szarów), 21 odcinków dróg ekspresowych (m.in. S7 Grójec – Białobrzegi, S74 Kielce - Cedzyna) oraz
13 obwodnic (m.in. Biała Podlaska, Słupsk, Gołdap, Kędzierzyn Koźle, Kraśnik).

555 km dróg w budowie (z ogólnej liczny 814 km) to wynik umów podpisanych w okresie rządów koalicji PO-PSL.

Drogi oddane do ruchu

Droga ekspresowa S 69 Laliki - Zwardoń Od 16 listopada 2007 r. oddano do ruchu 323 km autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic i przebudowanych dróg, w tym 95 km autostrad (A1 Rusocin – Nowe Marzy) oraz 228 km ”ekspresówek”, obwodnic i dróg po przebudowie (m.in. S7 Białobrzegi – Jedlińsk, S22 Elbląg – Grzechotki, S11 Poznań - Kórnik oraz obwodnice: Strykowa, Grójca, Nowej Soli, Wyszkowa, Chojnic i Płońska).

W tym roku zostanie oddanych do ruchu 230 km dróg krajowych, w tym 90 km autostrad (A4 Zgorzelec–Wykroty–Krzyżowa, A4 Kraków–Szarów, A1 Sośnica–Bełk, A1 węzeł Sośnica).

Postępowania przetargowe

W trakcie
procedury są obecnie 54 postępowania przetargowe na budowę dróg (23 przetargi ogłoszone jeszcze w 2008 roku i 31 ogłoszonych w 2009 roku).

W pierwszym półroczu 2009 r. ogłoszono przetargi na 608 km dróg krajowych, w tym:
• 360 km autostrad,
• 148 km dróg ekspresowych
• 100 km obwodnic.
Tylko w ciągu ostatniego miesiąca ogłoszono przetargi na 170 km dróg krajowych.

W 2009 roku ogłoszono przetargi na budowę m.in. autostrady A2 z Łodzi do Warszawy (91 km), autostrady A1 od Torunia do Kowala (64 km), autostrady A4 z Tarnowa do węzła Dębica Pustynia (34,4 km), A4 od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód (33,9 km), A4 z Jarosławia do granicy w Korczowej (46,8 km) oraz A18 Olszyna – Golnice (70 km - przebudowa jezdni południowej).

Do końca 2009 roku zostaną ogłoszone wszystkie przetargi na budowę autostrad, planowanych do realizacji na EURO 2012.

Bieżące utrzymanie dróg – remonty i przebudowy


W ramach bieżącego utrzymania dróg (poza „Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”) w planie remontów i przebudowy na 2009 rok znajduje się realizacja 237 zadań. Efektem jego realizacji będzie uzyskanie na koniec 2009 roku ponad 900 km wyremontowanych dróg.
Koszt realizacji całego planu
oszacowany został na ponad 2,5 mld zł.

Aktualne prace w zakresie remontów i przebudowy dróg (stan na 30.06.2009):
Prace drogowe prowadzone są na 134 odcinkach o łącznej długości 759 km.
Z planowanych do ogłoszenia 204 postępowań przetargowych rozstrzygnięto 140. Podpisano umowy o wartości 1 506 mln zł na remont lub przebudowę 720 km dróg.
Toczą się postępowania przetargowe na remont lub przebudowę 30 odcinków o łącznej długości 128 km.
• Pozostały do wszczęcia 34 postępowania przetargowe na remont lub przebudowę odcinków o łącznej długości 213 km.

Obecnie mamy w Polsce 1220 km dróg szybkiego ruchu, w tym 766 km autostrad oraz 454 km dróg ekspresowych.

Usprawnienie procesów inwestycyjnych na drogach

Zmieniona „specustawa” drogowa


Dla przyspieszenia i ułatwienia realizacji inwestycji drogowych zmieniliśmy prawo - przygotowaliśmy nowelizację specustawy drogowej, która obowiązuje od września 2008 r. Proces realizacji inwestycji uległ skróceniu, a nieruchomości pod budowę dróg są pozyskiwane sprawniej.
Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. nr 154, poz. 958) kompleksowo reguluje proces przygotowania i realizacji inwestycji drogowych.
Ustawa zlikwidowała dwie decyzje - decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzję o pozwoleniu na budowę – zastępując je jedną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji. Uregulowała również kwestię tzw. „słusznego odszkodowania” – nowe rozwiązanie jest jednocześnie „zachętą” dla dotychczasowego właściciela bądź użytkownika wieczystego do wcześniejszego wydania nieruchomości poprzez powiększanie odszkodowania o kwotę równą 5% wartości nieruchomości, gdy zostanie ona wydana zarządcy drogi w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Dodatkowo właściciele budynków lub lokali mieszkalnych otrzymają 10 000 zł na pokrycie dodatkowych wydatków np. związanych z przeprowadzką. Ustawa wprowadziła także sankcje dla organu, który nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.
Przykładem zastosowania specustawy drogowej w praktyce jest ilość i tempo pozyskiwanych nieruchomości pod budowę małopolskiego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem. Spośród 2500 uprawnionych właścicieli aż 1838 złożyło odpowiednie oświadczenia i przekaże swoje nieruchomości w ciągu 30 dni, dzięki czemu otrzyma dodatkową bonifikatę w wysokości 5% wartości przekazywanej nieruchomości.

Nowy model finansowania inwestycji

Od 8 czerwca 2009 r. obowiązuje ustawa z dnia 22 maja 2009 roku o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Dzięki tej ustawie został stworzony nowy model finansowania inwestycji drogowych, który powstał na bazie istniejącego Krajowego Funduszu Drogowego. Nowy model to elastyczne narzędzie finansowania budowy dróg krajowych, które przyczyni się także do efektywniejszego wykorzystania środków publicznych.

Dodatkowa formuła realizacji inwestycji

Od 20 lutego 2009 r. obowiązuje, przygotowana przez resort infrastruktury, Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. 2009 nr 19 poz. 101). Dzięki tej ustawie prywatni przedsiębiorcy mogą włączyć się do realizacji inwestycji zarówno gminnych, takich jak budowa mostów czy wiaduktów, jak i do zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury komunalnej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych

W celu zmniejszenia ilości unieważnianych postępowań przetargowych na budowę dróg zostało znowelizowane Prawo zamówień publicznych. Od 24 października 2008 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1058). Nowelizacja została przygotowana przez Urząd Zamówień Publicznych przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.
Zaproponowane przez resort zapisy umożliwią m.in. dokonywanie korekt w treści ogłoszenia, co wyeliminuje możliwość zaskarżania korzystnych ofert ze względu na drobne pomyłki pisarskie.
Trwają prace nad kolejnymi zmianami Prawa zamówień publicznych.

Prawo środowiskowe zgodne z unijnym

Od 15 listopada 2008 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących ochrony środowiska przygotowane przez Ministerstwo Środowiska. Dzięki przyjętym ustawom: z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227) oraz z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2008 nr 201 poz. 1237) wszystkie realizowane inwestycje infrastrukturalne będą spełniały wymagania UE w zakresie ochrony środowiska, co likwiduje ryzyko utraty środków unijnych na drogi.

Drogi w zgodzie z naturą

Po raz pierwszy opracowano kompleksową Prognozę oddziaływania na środowisko dla Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012.
Jej opracowanie pozwoliło wcześniej poznać miejsca potencjalnych konfliktów zarówno przyrodniczych, jak i społecznych, które mogą mieć wpływ na termin realizacji inwestycji. Dzięki temu można pogodzić interesy użytkowników dróg z wymogami ekologii. Jest to przełom w traktowaniu zagadnień ochrony środowiska.

źródło: www.mi.gov.pl

Brak komentarzy: